MENU

Merkidentiteit Definiëren

Een merkidentiteit is meer dan het visuele aspect van je onderneming. Een merkidentiteit zit in alles!
Je merkidentiteit vertegenwoordigt jouw organisatie door het overbrengen van je visie, eigenschappen, waarden, doelen, passies en eigenlijk jouw hele unieke verhaal.
Een merk is wat mensen denken, voelen en ervaren bij jouw bedrijf.

Dan kan vervolgens gehandeld worden naar de merkidentiteit. Of beter gezegd: Hoe jij handelt maakt jouw merkidentiteit!
Hierbij komt de bedrijfs identiteitsmix ter sprake:

Gedrag: The way you walk

Communicatie: The way you talk

Design: The way you look


Het is logisch dat je wel eerlijk moet zijn in het formuleren van je merkidentiteit.
Vergelijk het met je profiel op een datingsite: Want je kan wel zeggen dat je een sportief persoon bent ,omdat je ooit die 3 keer naar de yogales bent gegaan en ook een maandje fitness hebt geprobeerd, maar als je dat niet echt bent dan trek je de verkeerde partners (doelgroep) aan!

Ben uniek! Er zijn er al genoeg hetzelfde!
Probeer dus niet iets te zijn wat je echt niet bent en probeer niet andere na te doen en vertrouw op jouw eigen unieke waarde. Een merkidentiteit draait er tenslotte om dat jouw bedrijf zich onderscheid van de rest en positioneert op de markt.

Krijg fans die bij je blijven en zich identificeren met je in plaats van klanten die erachter komen dat het toch niet hun ding is.

Zorg dus dat je goed je eigen bedrijfsidentiteit in kaart brengt om de juiste doelgroep aan je te binden. Het design wordt namelijk daarop aangepast om je identiteit te versterken.

Design is slechts het visuele aspect van je merkidentiteit en moet deze zoveel mogelijk visualiseren. Maar om dit te doen moet dus eerst je merkidentiteit geformuleerd worden. Dit gaan we doen door te beginnen met deze vragen te beantwoorden.

Vul zoveel mogelijk vragen in. Lukt het nog niet helemaal? Maak je geen zorgen! Er is vast al genoeg bekend om te beginnen aan het visueel maken van je merk identiteit.
Heb je vragen? Neem contact op met me.

Laten we beginnen!

EVEN VOORSTELLEN..

1. JOUW NAAM & LEEFTIJD?

1. NAAM BEDRIJF?

En moet deze naam hetzelfde blijven in geval van re-branding?

2. ONDERTITEL OF SLOGAN?

En waarom deze ondertitel of slogan? En moet deze hetzelfde blijven in geval van re-branding?

3. SOORT BEDRIJF? BRANCHE?

En waarom heb je voor deze branche gekozen?

3. HOE LANG BESTAAT JE BEDRIJF AL?

En waarom wil je een re-branding als je bedrijf al langere tijd bestaat? Geef eventueel je bestaande website, huistijl of logo door.

3. BESCHRIJF KORT HOE JOUW WERKDAG ERUIT ZIET?

Of hoe jij verwacht/hoopt dat je werkdag eruit komt te zien.

MERK IDENTITEIT DEFINIEREN

1. MISSIE?

Wat je wilt bereiken. Je diepere doel. Wat je motiveert. Je missie vloeit voort uit je visie.

2. VISIE?

Je (droom)beeld van wat je wilt zijn. Je opvattingen en overtuigingen. Je kijk op de wereld, de maatschappij en het leven. Je toekomst beeld.

 3. DE ESSENTIE? JE KERNWAARDEN  

De beleving/emotie die je toeschrijft aan je onderneming? Wat mensen ervaren/beleven bij jouw merk. Met 1 woord de essentie benoemen is het beste. Het kan ook je slogan zijn.

 4. PERSOONLIJKHEID?  

Omschrijf je bedrijf met menselijke kenmerken. Doe alsof het een persoon is.

 5. POSITIONING STATEMENT / MERKBELOFTE

(BEKNOPTE VERKLARING VAN JE VALUE PROPOSITION)  

Geen idee wat dit is? Volg dan onderstaand stappenplan om je positioning statement te formuleren.

POSITIONING STATEMENT 

Eigenlijk is dit wel het belangrijkste onderdeel bij het vormen van je bedrijfsidentiteit. Want met een eigen unieke merkidentiteit kan je jezelf onderscheiden en je positioneren op de markt. Merkpositionering draait om het creëren van een unieke merkbelofte.
Het kan toch best lastig zijn om heel kort en duidelijk te formuleren wat je nou precies doet en waarom. Doorloop dit stappenplan om jouw positioning statement te formuleren.
BELANGRIJK: ANTWOORD HEEL KORT.

 2. WIE?  

Marktsegment/doelgroep. Wat is jouw ideale klant? Voor wie doe je dit? Durf keuzes te maken want een te brede positionering kan er voor zorgen dat niemand echt helemaal tot je doelgroep behoort en ze liever kiezen voor een ander meer specifiek op hun gerichte merkbelofte.

 1. WAT?  

Wat zijn je kerncompetenties? (Je product/dienst/waarde/uitkomst) Wees specifiek en benadruk jouw specialisatie. Waar ben jij expert in?

 3. HOE?  

Je organisatie cultuur: Wat is jouw aanpak? Welke filosofieën of methodes vormen de basis voor je product/dienstverlening?

 4. WAAROM?  

Wat is jouw roeping? Waarom zou jij s’ochtends uit je bed komen als winst maken niet nodig was? Waarom heeft jouw bedrijf bestaansrecht? Wat is het doel of betekenis van wat je doet?

 5. DE LAATSTE STAP IS HET INVULLEN VAN ONDERSTAAND TEMPLATE EN JE HEBT JE POSITIONING STATEMENT:  

Wij bieden (..WAT..) voor (..WIE..) door (..HOE..) omdat (..WAAROM..)

 6. TIPS:  

1. Probeer je positioning statement eens in een andere volgorde te verwoorden en begin met WAAROM om zo tot de kern te komen van je merkbelofte:

Omdat wij geloven in… (WAAROM). Dit doen wij door… (HOE).
WAT je dan vervolgens verkoopt kan dan van alles zijn en zeker als mensen je merkbelofte geloven kan je differentiatie gaan toepassen en meer soorten producten/diensten gaan verkopen allemaal met dezelfde merkbelofte.

Daarom wordt soms afgeraden om in de naam van het bedrijf te zetten WAT je verkoopt. Je beperkt hiermee je differentiatie mogelijkheden en het inspireert niet.

2. Bekijk het ‘Golden Circle’ concept van Simon Sinek op youtube.

 CORPORATE STORYTELLING 

Bij corporate storytelling vind er merkverdieping plaats. Lees daarover meer op mijn website.
Hier maak je al een basis voor als je in de toekomst je merk wilt gaan verdiepen.

Daarom is het handig om al iets meer te weten over de verhalen achter het bedrijf. Dus niet je missie/visie of kernwaarde ook al zijn dat vaak de thema’s van merkverdieping, maar je ervaringen en unieke verhalen die net dat beetje extra inspiratie kunnen geven om je merk te gaan verdiepen.

 7. GESCHIEDENIS/ONTSTAAN VAN HET BEDRIJF?  

Vertel gebeurtenissen die hebben bijgedragen aan het ontstaan van het bedrijf.

 8. VERHALEN OVER HET BEDRIJF?  

Vertel gebeurtenissen van jezelf, werknemers of klanten die je bij zijn gebleven en invloed hebben gehad op je missie/visie of strategieën van je onderneming.

 9. WAT INSPIREERD JOU & WAT GEEFT JE ENERGIE?  

Quotes, grapjes, reacties etc.

Sorry, the comment form is closed at this time.